Hogyan küzdje le a félelmeit és váljon sikeresebbé

Bizonyára Ön is ismeri azt az érzést, amikor félelmei miatt nem mer hozzálátni valamihez. Cikkünben bemutatjuk, mit tehet félelmei ellen és hogyan lehet boldogabb.

Bonyolult világban élünk. A lehetőségek kora a mienk, ahol bárki megvalósíthatja magát. Bármit elérhetsz, ha eléggé akarod. Ha elég időt szánsz rá. Ha mindent beleadsz.

Ez pozitív, ugye?

Alapvetően igen. De  mint minden más, ennek is vannak árnyoldalai. Ha nem éred el a célod, az csakis a te hibád. Nem akartad eléggé, lusta voltál. Nem voltál elég éber időben észrevenni azt a körülményt, ami végül meghiúsította a terved.

Ha elérted a célod, szintén sok aggály merülhet fel. Többet is elérhettél volna? Tényleg jó az az eredmény?

Mindezekkel nincs is baj, amíg a mérték egészséges. Egy meghiúsult célkitűzést követően érdemes levonni a tanulságokat, hogy még egyszer ne kövesd el. Ha sikeresek voltunk, szintén nagyon hasznos megvizsgálni, elérhetnénk-e a még többet.

A túlzásba vitt kétely azonban könnyen káros mértékűvé válhat. A hibákon való rágódás, a múlton való céltalan merengés hangulatát elrontja, ugyanakkor nem viszi előre.

Mit tehet annak érdekében, hogy a félelmét ls kételyeit kordában tudja tartani?

Hasznos a félelem?

Ehhez először is érdemes tisztáznunk, miért félünk. Az ősember korában folyamatosan ki voltunk szolgáltatva a vadállatok kényének-kedvének. Alapvető képesség volt annak felismerése, milyen lényekkel merjünk szembeszállni és melyeket kerüljünk el messziről. Ez a pszichológiában a „flight or fight”, azaz a „harcolj vagy menekülj” reakcióként ismert.

Könnyű belátni, hogy enélkül őseink nem sokáig maradtak volna életben. Manapság egy sokkal védettebb környezetben élünk. Nem kell vadállatokkal küzdenünk a napi betevőért.

Valóban nem? Inkább aról van szó, hogy a vadállatok más formát öntöttek. Modern életünkben határidőnek, lezárandó projektnek, célszámoknak hívják őket a munkahelyen. Szervezetünk ezekre sokunknál ugyanúgy reagál, mint az ősember korában a veszélyes ragadozóra. Ez a rossz munkahelyi stressz forrása is egyben.

Hogyan küzdhető le a félelem?

Nézzen szembe vele! Sok technikát felsorolhatnánk, mégis az egyetlen fő eszköz, amely ilyenkor működik, a szembenézés. Minél inkább próbálja elkerülni félelme tárgyát, az annál nagyobbra fog duzzadni – a képzeletében.

Ez utóbbit nagyon fontos hozzátenni. Hiába próbál minket meggyőzni valaki, hogy nem is olyan nagy a probléma, ha mi félünk tőle – például a fogorvostól. Saját magunk csak akkor tudjuk felszámolni ezt a sokszor már irracionális mértékű rettegést, ha tudatosan szembesítjük magunkat a problémás szituációval.

Legyen szó munkahelyi fizetésemelésről, a kiszemelt hölgy elhódításáról vagy egy új, számunka ismeretlen területen való megmérettetésről, próbálja meg!

Mit veszíthet? Szinte mindig kevesebbet, mint amit irracionális félelmünk bejósolna.

Próbálja ki, szorítok Önnek, bármi is legyen a célja!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *